Airco - Autoairco Service

Autoaircoservice M.F.Timmer
Autoaircoservice M.F.Timmer
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Airco

Fris Beurt
1x per jaar nu bij Automobielbedrijf Timmer
Een stinkende airco, het is bijna onvermijdelijk! Vanwege de vochtige en donkere omgeving is dit een ideaal oord voor bacterie- en schimmelgroei met als gevolg die muffe lucht en kans op allergische reacties; oogirritatie, hoesten, verkoudheid, keelpijn. Met de Airco Fris Beurt wordt middels een speciaal apparaat met een reinigingsproduct, welke een anti-microbisch bestandsdeel bevat, het systeem geheel gereinigd. Schimmels en sporenelement worden verwijderd, hiervoor in de plaats, een fris interieur.
Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een aanzienlijke tekortkoming, want aircosystemen kunnen op basis van hun constructie geen hermetisch gesloten systemen zijn. Een onopgemerkt, maar uiteindelijk behoorlijk koudemiddelverlies is het gevolg. Waar zich de "zwakke plekken" van een airco bevinden, wordt getoond in de onderstaande afbeelding.

 

Studieresultaat:
Jaarlijks tot 8,2% minder koudemiddel
Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo'n 86 gram koudemiddel - toch nog altijd 8,2% van de totale vulhoeveelheid. Deze cijfers komen van de "Eco-recherche" van het "Frankfurter Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH", die deze onderzoeken in opdracht van het Ministerie van Milieu uitvoerde.
Om koudemiddelverlies en daarmee gevolgschade te minimaliseren, bestaat een heel eenvoudige oplossing: regelmatig onderhoud in een professionele werkplaats. Want wie nu een beetje investeert, bespaart later veel kosten. Wanneer de vullingsgraad van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het "hart", de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal!
Graag onderhoud ook voor het mileu !
Ook het moderne koudemiddel R134a belast het milieu. Daarom is elke gram koudemiddel die in de atmosfeer verdwijnt, een gram teveel.
Het "Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH" heeft uitgerekend dat per jaar tot wel 1.140 ton koudemiddel uit autoairco's in het milieu terechtkomt (Duitsland)
Een cijfer dat snel oploopt met het stijgende aantal voertuigen met airco.
Dat kan en mag niet gebeuren: regelmatige onderhoudsbeurten kunnen deze ontwikkeling tot staan brengen!



Elke 12 maanden

Functietesten Waarden van de hoge- en lage druk Uitblaastemperatuur van de middenroosters In- en uitschakelpunt van de compressor Condensorblower Luchtverdeling en recirculatiesysteem Zichtcontroles
Staat van de aandrijfriem(-en) Vervuiling van of beschadiging aan de condensor Lekdetectie met het WAECO UV-lekzoeksysteem Elke 24 maanden
Filterdroger vervangen Koudemiddel R134a afzuigen en recyclen Opnieuw vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie

Gebruik in de zomer

Om een maximale koeling te verkrijgen, is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuursverlaging bereikt wordt. De aanjagerschakelaar kan in het begin in de stand `hoog` gezet worden. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto te doen zakken is het aan te bevelen om de eerste kilometers met een [gedeeltelijk] open raam re rijden.

Gebruik in de winter *

Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen.
Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening.
Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt.
Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt.
Dit heeft een snelle ontwaseming van de voorruit [en eventueel de zijruiten] tot gevolg.
* Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden celcius boven nul.

 

Graag onderhoud van de airco ook voor de natuur


Copyright © 2016 all rights reserved by Jan Smit
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu